Connectiviteit, verkeersinformatie en zelfrijdende auto’s groeien naar elkaar toe
Jon Hoofwijk | 03.01.2018 10.16 CET | Innovatie
Als er één bedrijf in Nederland is dat de Digitale Tansformatie aan den lijve heeft ondervonden, dan is het TomTom wel. Al bijna drie decennia werkt TomTom eraan om zijn business blijvend te laten groeien. Ooit begonnen als datagedreven bedrijf dat software voor PDA’s ontwikkelde onder de naam Palmtop Software, maakte het bedrijf vervolgens aan het begin van het millennium furore met hun mobiel autonavigatiesysteem: de TomTom GO. De focus op één product was echter ook een zwakte, besefte TomTom maar al te goed. Tegenwoordig is het bedrijf een big data software house waarbij de concentratie steeds meer ligt op toepassingen voor locatiebepaling en mobiliteit.
“De mensen van onze business unit Telematics werken elke dag aan het efficiënter en makkelijker maken van het leven van bedrijven en consumenten,” vertelt George de Boer , Leader of Connected Car Initiatives bij TomTom Telematics. “Dat doen we door technologie met data te combineren. Telematica is de techniek om via communicatieapparatuur informatie uit te wisselen en te bewaren over objecten op afstand, waaronder voertuigen.”
Connectiviteit, verkeersinformatie en zelfrijdende auto’s
“De ontwikkeling die nu gaande is,” legt George de Boer uit, “is dat drie terreinen steeds meer in elkaar schuiven, namelijk de connectiviteit van auto’s, data in realtime voor verkeersinformatie en de technologie voor de zelfrijdende auto. Door deze gebieden met elkaar te combineren, worden revolutionaire producten en diensten mogelijk. Een verhuurbedrijf van auto’s bijvoorbeeld, zal onder andere graag willen weten waar zijn auto’s zijn en of er getankt is of niet. Dat kan alleen als hun auto’s verbonden zijn, zodat er gegevens uitgewisseld kunnen worden.”
Verkeersplanning
“Connectiviteit is ook noodzakelijk voor verkeersplanning. Wanneer een auto weet hoeveel vrije parkeerplaatsen er per parkeergarage nog vrij zijn, dan kan de navigatie automobilisten vanzelf naar de meest logische parkeerplaats leiden. Met connectiviteit kan ook de verkeersdrukte beter verdeeld worden, door mensen naar wegen te leiden die op dat moment minder druk zijn. Veel steden werken er hard aan om de leefomgeving prettiger, schoner en slimmer te maken. TomTom kan hieraan een wezenlijke bijdrage leveren, omdat we over steeds meer data beschikken. Als wij kunnen berekenen hoe groot de kans is dat je kunt parkeren in een bepaalde straat, is dat belangrijke informatie voor een stad. Om dit goed te kunnen doen, ontvangen we elke dag van 500 miljoen mensen data over de hele wereld, in realtime. In totaal gaat het daarbij om 1 miljard metingen per uur. Op deze manier maken we verkeersinformatie en kunnen we in milliseconden berekenen waar een file ontstaat. Het kan ook zijn dat we straks aan de randen van steden overstappen in zelfrijdende vervoersmiddelen, die ons naar onze bestemming brengen. We werken daarom ook steeds meer samen met bedrijven en organisaties op dit gebied. Rijkswaterstaat en gemeenten behoren ook tot onze klanten. Wij voorzien hun bijvoorbeeld van informatie over de grootste knelpunten in hun wegennetwerk en doen een pilot met Rijkswaterstaat om additionele sensoren van hun voertuigen uit te lezen, zoals mistlampen, ruitenwissers en thermometers. Zo kunnen we heel lokaal het weer meten of bijvoorbeeld bepalen waar ’s-winters gestrooid moet worden.”
Voertuigvolgsysteem en
wagenparkbeheersoftware
geheel in de cloud
Volledige controle voor beheerders van grote wagenparken
Beheerders van grote wagenparken vinden het vaak moeilijk en kostbaar om al hun voertuigen te verbinden. WEBFLEET is TomToms voertuigvolgsysteem en wagenparkbeheersoftware in de cloud. “Beheerders krijgen er beveiligde toegang mee tot alle gegevens die ze nodig hebben om hun wagenpark zo effectief mogelijk te beheren,” licht George de Boer toe. ”Ze zijn altijd verbonden met de voertuigen en medewerkers op de weg. Hiermee weten ze op elk moment waar hun voertuigen zijn, hoe ze worden ingezet en hoe de brandstof- en onderhoudskosten omlaag gebracht kunnen worden. WEBFLEET stelt bedrijven ook in staat om te anticiperen op realtime verkeersinformatie, wanneer ze de volgende opdracht aan een bestuurder toewijzen.”
Verbeteren van rijstijl
“Vorig jaar introduceerden we de TomTom PRO 2020 voor personenauto’s en bestelbussen. In dit compacte apparaat komen vier functionaliteiten bij elkaar, wat vele voordelen biedt aan zowel de wagenparkbeheerder, de bestuurder als het bedrijf. Deze handige driver terminal biedt een bestuurder-ID met buzzeralert, ritregistratie om zowel zakelijke als privékilometers vast te leggen, de mogelijkheid om werktijden vast te leggen zodat werknemers individueel hun uren kunnen bijhouden en last but not least: OptiDrive 360 dat het voor bestuurders mogelijk maakt hun rijstijl te verbeteren aan de hand van visuele en gesproken feedback tijdens het rijden.”
|
"De Connected Car
zorgt voor een ware revolutie,”
voorspelt George de Boer |
Rijveiligheid
“Op het gebied van rijveiligheid gaat de Connected Car zorgen voor een ware revolutie,” voorspelt George de Boer. “Door de moderne technologie is het mogelijk om veel data te delen met andere auto’s en bijvoorbeeld hulpverleningsdiensten. Op het dashboardscherm verschijnt automatisch een waarschuwing wanneer op basis van de centraal verkregen data blijkt dat er zich gevaarlijke verkeerssituaties kunnen voordoen. Bij een ongeluk stuurt een ingebouwde E-Call unit vanzelf een noodsignaal naar hulpverlenende instanties verstuurd, inclusief de juiste coördinaten.”
Zelfrijdende auto
Ook bij de veelbelovende ontwikkeling naar de (semi-)zelfrijdende auto ziet TomTom vele kansen. Goede, gedetailleerde en near realtime kaartinformatie is daarbij immers essentieel. “Maar een zelfrijdende auto die uitgerust is met sensoren kan bijvoorbeeld niet om een hoek kijken of daar een andere auto aankomt. Omdat GPS een afwijking heeft van vijf tot tien meter, heeft een zelfrijdende auto ook de context nodig. We werken hard aan een oplossing hiervoor,” vertelt George de Boer. “Laser Imaging Detection And Ranging (LIDAR) is zo’n oplossing. Met deze technologie kun je de afstand tot een object of oppervlak bepalen via laserpulsen en zo een 3D-model van de omgeving maken. De auto kan dan zien wat hij met eigen sensoren herkent, in relatie tot de kaart. Kortom: zonder connectiviteit en kaartinformatie geen zelfrijdende auto.”
Historie
De geschiedenis van TomTom gaat terug tot 1991, toen het bedrijf werd opgericht onder de naam Palmtop. In die tijd richtte de onderneming zich op applicaties voor de eerste generatie handheld computers. Palmtop bracht de ene na de andere applicatie uit: van woordenboeken en producten voor persoonlijke financiële planning tot en met games en… routeplanners. Tien jaar later werd het bedrijf omgedoopt tot TomTom. In 2001 bracht het bedrijf het befaamde mobiel autonavigatiesysteem op de markt: de TomTom Navigator. Het innovatieve product werd een doorslaand succes. In 2004 volgde een standalone-autonavigatieapparaat de TomTom GO en, in hetzelfde jaar, TomTom Mobile voor smartphones. Daarna volgden geïntegreerde navigatiesystemen in samenwerking met autofabrikanten, verkeersinformatie en online kaartmateriaal. Tevens ontwikkelt het bedrijf softwarecomponenten in licentie, bijvoorbeeld de navigatie-engine voor applicaties van andere producenten. In 2006 komt TomTom Telematics op de markt: een fleetmanagement- en navigatieproduct voor de zakelijke vervoersmarkt.
TomTom
TomTom is toonaangevend op het gebied van navigatieproducten en -services die mensen dagelijks helpen hun doelen te bereiken. Naast marktleider in navigatie en topografie creëert TomTom geavanceerde managementoplossingen. Het bedrijf bestaat uit vier klantgerichte business units: Consumer, Automotive, Licensing en Telematics. Sinds de oprichting in 1991 van het hoofdkantoor in Amsterdam, is TomTom uitgegroeid tot 4.700 medewerkers over de hele wereld.