Jumbo Lead Agile Coaches Clara Ruissen:

“Ik wil niet managen, ik wil inspireren en faciliteren”

Tekst & Interview Jon Hoofwijk | 19.03.2018  09.25 CET
Share your story | Blogs | Soft skills


Of je nu een IT-afdeling, een SAP Competence Center of een Customer Center of Expertise hebt, het gaat erom dat je een goede dienstverlener én een businesspartner voor innovatie bent. Een van de ontwikkelingen voor de toekomst is Agile Leadership, gebaseerd op het gedachtengoed van agile-softwareontwikkeling. Geen bureaucratische, trage en beperkte aanpak meer, maar lenigheid, creativiteit en effectiviteit! In dit artikel een interview met Clara Ruissen, Lead Agile Coaches bij Jumbo Supermarkten.


“De digitalisering van de wereld gaat steeds sneller,” begint Clara Ruissen het interview. “Twintig jaar geleden vonden we het heel normaal dat wanneer je een brief naar de Verenigde Staten stuurde, dit drie weken duurde. Nu stuur je een mail die binnen een paar seconden aankomt en verwachten we dat de ontvanger terstond kan reageren. De consument van tegenwoordig denkt vele malen sneller en verwacht dezelfde snelheid van ons.”

Samenwerken heeft de toekomst

Clara werkt bij Jumbo Supermarkten als Lead Agile Coaches. Wat is haar visie op de IT-organisatie van de toekomst? “In de toekomst zie ik niet persé een aparte IT-organisatie meer. Het onderscheid tussen business en IT zal moeten verdwijnen om gezamenlijk de klantverwachting te kunnen overtreffen. In plaats daarvan zullen we multidisciplinaire teams vormen die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het leveren van klantwaarde. Het niet meer denken in silo-KPI’s, maar juist het denken in klantwaarde, wordt onderdeel van onze bedrijfscultuur en bedrijfsprocessen. De Agile mindset die we hierbij hanteren, sluit feilloos aan op de SeeFeelChange-filosofie. We kijken naar wat de klant nodig heeft, ervaren in de praktijk hoe dat werkt en passen vervolgens aan wat voor verbetering vatbaar is. Dit doen we heel vaak, en heel snel. We geven meer autonomie aan teams en individuen en we zorgen voor een cultuur van afdelingsonafhankelijk denken en creëren daarmee een hoge mate van ondernemerschap. Het zorgt voor hyperefficiënte vergadersystemen, waarbij beslissingen decentraal worden genomen. Juist dit zorgt voor de snelheid die we nodig hebben om de speler op de markt te blijven die we nu al zijn.”


Jumbo Supermarkten
Op de vraag in hoeverre Jumbo Agile werkt, antwoordt zij: “De hele IT organisatie van Jumbo werkt volgens Agile-principes. We hebben achttien multidisciplinaire development-teams die al onze IT-systemen kort-cyclisch aan het optimaliseren zijn. Daarnaast hebben we op het hoofdkantoor en Supply Chain een start gemaakt met het programma Agile@Jumbo. Binnen dat programma zijn we een nieuwe werkwijze aan het beproeven die geïnspireerd is door Agile en LEAN. We zijn gestart met het opzetten van multidisciplinaire ketenteams die zorgen voor een verbeteragenda van de klantketen met behulp van de LEAN-toolbox. Deze verbeteragenda wordt vervolgens door de organisatie geprioriteerd, zodat - wederom - multidisciplinaire projectteams het bovenste van de lijst kunnen oppakken en opleveren. Dit doen we weer volgens de Agile-principes. De klantvraag vullen we van A tot Z multidisciplinair in. Daar zijn bijvoorbeeld de winkeloperaties bij betrokken, marketing, sales, vastgoed… Het gaat, kortom, door de hele organisatie heen!”

"Door mensen hiërarchisch, directief en op microniveau aan te sturen, maakte ik mijzelf niet bijzonder geliefd."

Agile for Managers
Clara heeft zelf diverse cursussen, trainingen en opleidingen op het gebied van Agile gevolgd. Wat was de aanleiding? “In het verleden ben ik projectmanager geweest. Als manager beschikte ik over een uitgebreide toolbox om mensen hiërarchisch, directief en op microniveau aan te sturen. Daar maakte ik mijzelf niet bijzonder geliefd mee. Het irriteert mensen, de creativiteit slaat dood, niemand voelt zich eigenaar en ik was de kop van Jut. Volledig greenfield zijn we als team gaan inventariseren hoe we in een ideale wereld met elkaar zouden willen samenwerken. De resultaten waren te gek: eigenaarschap, ondernemerschap, dynamiek en energie binnen het team. Sneller waarde voor de klant, hogere kwaliteit en lagere faalkosten voor de organisatie. Daar is het voor mij begonnen, en inmiddels zijn we weer enkele jaren verder en rond ik Agile for Managers aan de Nyenrode Business Universiteit af. Echter, ik zie mijzelf niet als een manager, sterker nog: ik wil juist niet managen. Wat ik dan wel doe? Inspireren en faciliteren!”

Intrinsieke motivatie creëren
“Inmiddels heb ik geleerd dat het veel beter is om teams zelf te laten formeren, in plaats van managers in de traditionele zin ‘met poppetjes te laten schuiven,” vervolgt zij. “Mensen ervaren dat laatste als bedreigend, verstorend en instabiel. Intrinsieke motivatie creëer je door individuen te laten kiezen waar ze hun kennis en kwaliteiten voor in willen zetten. Door te kijken welk werk er is en te vragen waar zij aan willen bijdragen. Op die manier ontstaan er vanzelf teams, op de manier die de mensen zelf willen, waardoor eigenaarschap kan groeien. Belangrijk is dat je bij Agile in eigenaarschap en klantproducten denkt. Projecten kennen immers een einddatum, terwijl eigenaarschap oneindig is.”

Kaders
Managers die nog niet met Agile hebben gewerkt zullen misschien huiverig zijn voor de ongebreidelde vrijheid van de medewerkers. Hoe zorg je ervoor dat alles op tijd, binnen budget en overeenkomstig de wensen van de klant wordt opgeleverd? “De klant staat centraal, overige zaken zijn variabel. Als de consument geen gebruik maakt van je product, was het tenslotte een verspilling van middelen. En binnen dat klantdenken, stel je jezelf als organisatie continue de vraag: ‘Is dit nog rendabel?’. Zo ja, dan ga je door. Ze nee, dan stop je. Of het nou om architectuur gaat, design, security of wat dan ook: we doen niets zonder kaders waarbinnen iedereen zich beweegt,” verzekert Clara. “Zonder deze kaders kan het inderdaad snel fout gaan. Niet dat we geen fouten mogen maken, graag zelfs, want daar leren we van. Experimenteren is iets wat we erg willen stimuleren, om zo te ontdekken wat de consument echt nodig heeft. Gaat het fout, dan hebben we iets geleerd. En dat is ook wat waard!”

"Ik geloof er heilig in dat van een goed georganiseerde (Agile-) werkomgeving ieders dag leuker wordt"


Waarde verzilveren
Op de vraag wat voor haar de belangrijkste toegevoegde waarde van Agile werken is, antwoordt Clara: “Doordat we kortcyclisch waarde toevoegen, verzilveren we eerder de klantwaarde. Dat is voor de organisatie natuurlijk enorm interessant, want het maakt het mogelijk dat we sneller en meer kunnen investeren om te optimaliseren. Door op deze manier te werken, gaat de time-to-learn enorm omhoog. De kans dat de consument na een jaar ontwikkelen ‘nee’ zegt, zoals bij de klassieke watervalmethode regelmatig het geval is, behoort daarmee voorgoed tot het verleden. Wat voor mij echter echt belangrijk is, is dat we binnen deze methode van werken de kracht van de organisatie halen uit de mensen die daadwerkelijk aan de knoppen zitten. Dat zij zich eigenaar voelen van alles wat ze voor Jumbo doen, en daar trost op zijn. Ik geloof er heilig in dat van een goed georganiseerde (Agile-) werkomgeving ieders dag leuker wordt. En dat is waar ík het uiteindelijk voor doe.


Clara Ruissen deelt ook haar verhaal tijdens de VNSG Themadag op 22 maart
Op donderdag 22 maart organiseert de VNSG een themadag met als onderwerp de IT-organisatie van de toekomst. Tijdens dit evenement gaat het over de organisatie van een IT-landschap met (veel) SAP. Uiteraard is er volop aandacht voor gebruikersverhalen uit de praktijk op de VNSG themadag. Een van de sprekers die haar ervaringen deelt, is Clara Ruissen van Jumbo.

De IT-organisatie van de toekomst
IT is in veel organisaties in de loop der jaren ontwikkelt van een reactieve beheerder tot een proactieve en complete dienstverlener. In de complexe en snel veranderende wereld van vandaag de dag, is zelfs dat echter niet meer voldoende. Steeds vaker, en steeds meer, neemt de business zelf het initiatief om zijn behoeften te vervullen met IT-oplossingen. Van de IT-afdeling wordt verwacht dat deze een partner is die de innovatie zowel aanjaagt als ondersteunt.


Jumbo Supermarkten
Jumbo is een Nederlandse keten van supermarkten van Jumbo Groep Holding B.V., die eigendom is van Stichting Administratiekantoor Van Eerd Groep Holding. Tussen 2005 en 2012 groeide Jumbo, mede door de overname van de supermarktketens Super de Boer en C1000, uit tot de op één na grootste supermarktketen van Nederland. Het een familiebedrijf, dat zorgt voor slagvaardigheid, continuïteit en een collectief gevoel van eenheid. Binnen Jumbo heerst de uniek sfeer van het ‘samen ondernemen winnen’. Daarnaast is Jumbo in alle activiteiten steeds op zoek naar de juiste balans tussen energie, dierenwelzijn en gezondheid. Duurzaam ondernemen is hierin in zeker een must.

De supermarkten van Jumbo zijn ingericht volgens de laatste retail-inzichten. Het hoofdkantoor en distributiecentrum bevinden zich van oudsher op bedrijventerrein de Oude Haven in Veghel, Noord-Brabant. Momenteel werken er ongeveer 60.000 mensen. Jumbo Supermarkt is de hoofdformule van de Jumbo Groep Holding B.V. en heeft 585 winkels, waaronder drie Foodmarkten. Ook zijn er ruim 329 Pick Up Points waar klanten hun bestellingen kunnen ophalen. Elke dag weer doet Jumbo zijn uiterste best om te zorgen voor 100% tevreden klanten. Niet voor niets luidt de Jumbo-formule: Beste service + Groots assortiment x Laagste prijs.

Meer informatie: www.jumbo.com