Business Network integreert alle betrokkenen naadloos
Teus Molenaar | 15.01.2018 13.22 uur CET | Business Networks
Steeds vaker focussen bedrijven zich op hun kernactiviteiten. Dat betekent dat het aantal partners waarmee een onderneming samenwerkt, dagelijks groeit. Om klanttevredenheid en winstgevendheid te vergroten is het noodzakelijk met die partners om te gaan als waren zij onderdeel van de firma. Bedrijven moeten omgaan met andere bedrijven, zoals hun medewerkers dat privé doen: eenvoudig, open en verbonden. Dat is de belofte – en noodzaak – van SAP Business Network, aldus James Marland, Vice President bij SAP Ariba.
De noodzaak om onderling contact te onderhouden met partners, klanten, kopers, verkopers, de Belastingdienst, financiële instellingen en zelfs de overheid is al jaren lang onderkend. Er is zelfs een naam voor: ‘extended enterprise’. Deze bredere organisatie omvat alle betrokken entiteiten: klanten, medewerkers, toeleveranciers, distributeurs, enzovoorts, die direct of indirect, formeel of informeel, meewerken aan het ontwerp, de ontwikkeling, de productie en levering van een product aan de eindgebruiker.
Hierbij gaat het om de commerciële invalshoek, legt Marland uit. Maar er is ook een technisch aspect. “Het draait om schaalbaarheid en snelheid. Aangezien SAP een cloudgebaseerde oplossing biedt, kunnen verbindingen uiterst efficiënt worden gelegd en onderhouden. Bovendien gaat het om ‘software as a service’. Dus wij zorgen ervoor dat het werkt en we verzorgen de bijbehorende training. Tegenwoordig zijn vrijwel alle handelingen binnen een organisatie digitaal, maar dat stopt vaak bij de muren van het bedrijf. Hetzelfde is het geval bij de entiteiten waarmee het bedrijf contact onderhoudt. Ondernemingen digitaliseren meer en meer; zij zouden ook het contact met hun relaties moeten digitaliseren voor meer efficiëntie, een hogere kwaliteit en een betere klantervaring.”
“Vergeleken met de huidige mogelijkheden
van cloud en digitale netwerken,
is EDI erg onhandig en ingewikkeld"
Lege schappen
Kent u EDI nog? Electronic Data Interchange was/is de manier waarop bedrijven onderling contact hebben. Sommige zijn er echt trots op dat zij dit kunnen laten werken. “Het was een uitstekende, eerste stap, maar de technologie heeft zich verder ontwikkeld”, zegt Marland. “Vergeleken met de huidige mogelijkheden van cloud en digitale netwerken, is EDI erg onhandig en ingewikkeld. Als één deelnemer iets verandert – de naam van een veld of de plaats van het veld op het document – moet de andere partij die wijziging op exact dezelfde manier doorvoeren. Stel je eens voor hoe dat in de praktijk uitpakt als er honderden partijen bij zijn betrokken.”
EDI was de eerste elektronische, point-to-point verbinding tussen bedrijven. Het werkt goed als je met slechts een paar partijen gegevens moet uitwisselen, maar het wordt al heel complex als je met meer dan een tiental partijen gegevens moet uitwisselen. En een misser betekent lege schappen in de winkels, verkeerde zendingen, kwaliteitsproblemen of ontevreden klanten.
Het probleem met EDI, zo legt hij uit, is dat het systeem is gebaseerd op een dom netwerk. “De intelligentie hoort in het netwerk te zitten, zodat de leden van dat netwerk zich geen zorgen hoeven te maken over het eventueel aanpassen van de administratieve regels in hun eigen ERP-systemen.”
Maar nu is er een alternatief: SAP Business Network op SAP HANA. Marland spreekt daarom wel over de eerste en tweede generatie van verbondenheid. Waarbij de tweede generatie veel meer en betrouwbaardere verbindingen aan kan.
Monopoly
Iedereen kent het bordspel Monopoly. We kennen allemaal wel de term ‘Monopoly-geld’; erg belangrijk binnen het spel, waardeloos erbuiten. Maar het kleurige papieren geld is verdwenen. “Zelfs Monopoly is tegenwoordig digitaal”, zegt Marland. Je kunt nu de Banking Edition kopen, die werkt met scanners en barcodes. Huurders en verhuurders maken digitaal geld over. In de echte wereld van business-to-business is het een beetje complexer dan in dit spel. In plaats van zes spelers heb je te maken met duizenden contacten. Voor ’Ga naar Start’ heb je een Business Network nodig waarbinnen al die verbindingen al zijn gelegd en een team klaar staat om eventueel nieuwe verbindingen te maken. Facturering en betalingen vormen het hart van elke onderneming. Te belangrijk om aan papier over te laten.”
Een ander voorbeeld van een business network waar veel medewerkers mee te maken hebben is beroepsmatig reizen. Iedereen weet hoe lastig het boeken en adminstreren van reizen kan zijn voor de individuele reiziger, evenals voor het bedrijf waarvoor hij werkt. Waarom zou een reiziger de hotelrekening moeten krijgen? Het is net zo eenvoudig voor de hotelier om de rekening meteen naar de werkgever te sturen als het is om de gast te e-mailen. Dit gaat ook op voor innovatieve bedrijven in de reis- en transportbranches – als het eenvoudig is voor een reiziger om van een dienst gebruik te maken, dan zou het ook eenvoudig moeten zijn voor een bedrijf om die diensten aan te bieden en te administreren. Dat geldt ook voor creditcardbedrijven. Het gaat hier om een enkele, gesloten waardeketen. “Je kunt voor elk denkbaar aspect van handel drijven een business netwerk maken, waarbij de intelligentie in het netwerk zit”, aldus Marland.
Drie bedrijven
Ariba, Concur, and Fieldglass – de drie bedrijven die samen de SAP Business Network Group vormen – kijken verder dan de muren van een bedrijf om systemen, diensten, partners en data te integreren en te verbinden om aldus efficiënter, krachtiger en eenvoudiger kernactiviteiten van ondernemingen uit te voeren. Zij bieden het resultaat en de ervaring waaraan medewerkers behoefte hebben via naadloos gekoppelde platformen.
"Ariba, Concur, and Fieldglass – het hart van
de SAP Business Network Group"
SAP Ariba biedt een open netwerk en webgebaseerde applicaties om goederen/diensten te kopen, verkopen en geldstromen te beheren voor business-to-businesskopers en -verkopers. SAP Fieldglass is een cloudgebaseerd Vendor Management System-oplossing die tegemoet komt aan de groeiende behoefte van werkgevers om flexibel inhuurkrachten te beheren, zodat zij snel onderdeel kunnen uitmaken van de organisatie, om even snel te kunnen inspelen op veranderingen in de markt en in klantbehoeften. SAP Concur handelt alle uitgaven af voor bedrijfsreizen.
Alle drie zijn ze cloudgebaseerd en kunnen de basis voor een Business Network vormen.
Maar hoe moet je beginnen? Marland: “Gewoonlijk is een communicatieprobleem de drijfveer. De noodzaak om beter contact op te zetten met toeleveranciers bijvoorbeeld. In de huidige economie besteden steeds meer bedrijven kritische activiteiten uit, zoals ontwerp, logistiek en zelfs de productie. Zo zijn bedrijven steeds meer afhankelijk van mensen die niet bij hen in dienst zijn. Maar je moet met dit externe personeel net zo goed kunnen samenwerken als met het eigen, vaste personeel. Om steeds snellere productiecycli te bereiken en steeds kritischer klanten tevreden te stellenmoet de directie een ‘strategische visie’ ontwikkelen over dit onderwerp.
En ten tweede: “Verdeel het probleem in kleine, handelbare stukjes. Begin niet met alles tegelijk aan te pakken, maar begin klein. En leer van elke implementatie.”