Skip to main content
Laden
Adverteren en sponsoring
Over de VNSG
VNSG kennisportaal
Contact
LinkedIn
Toggle navigation
Zoeken
Inloggen
Home
Adviesleden
Focusgroepen
Events
SBO
Lidmaatschap
Toggle
Persoonlijk account aanmaken
Bedrijfslidmaatschap
Vacaturebank
Toggle
Vacature plaatsen
Zzp
Home
Adviesleden
Focusgroepen
SBO
Lidmaatschap
Vacaturebank
Zzp
Stress? Blijf baas over je eigen tijd!
Ton Verheijen | 15.11.2017 09.58 CET | Softskills
Volgens Arianna Huffington, voormalig hoofdredacteur van The Huffington Post en CEO van welzijnsorganisatie Thrive Global, kunnen we niet meer zonder onze smartphone. We zijn altijd bereikbaar, staan altijd ‘aan’. Onze werkgever verwacht het, evenals onze familie en vrienden. Er is geen tijd meer om op te laden. Het gevolg? Burn-out. Huffington vindt dat bedrijfsculturen moeten veranderen. Dat zal niemand bestrijden. Toch moeten we ook zelf verantwoordelijkheid nemen en onze eigen tijd strenger bewaken. Het goede nieuws? Tijd managen kun je leren.
Onbereikbaar zijn
Altijd bereikbaar zijn is misschien wel de belangrijkste reden dat de tijd je elke dag weer door de vingers glipt en je te weinig voor elkaar krijgt. Bereikbaar zijn is ook geen wettelijke verplichting. Jij bepaalt zelf of je bereikbaar wilt en moet zijn. Het is misschien even wennen voor je vrienden, maar je zult er geen vriendschappen door verliezen als je telefoon een halve dag uit staat vanwege een belangrijke taak. Thrive Global helpt je daarbij. De organisatie ontwikkelde Thrive, een app ‘om jezelf uit te schakelen’. Thrive meet onder meer hoeveel tijd je doorbrengt op social media. Doel is je bewust te maken van je gedrag. Je smartphone kan ook in de thrive mode. Iemand die je een bericht stuurt, krijgt automatisch de melding dat je even niet beschikbaar bent.
Nee zeggen
Vaker ‘nee zeggen’ is een effectieve manier om meer tijd over te houden voor de dingen die jij belangrijk vindt. En niet alleen effectief, ook kosteloos! Je hebt er wel wat discipline voor nodig (want je vrienden zullen erop aandringen dat jij vanavond gezellig mee gaat naar het café). Maar het is de moeite waard. Als het je lukt om nee te zeggen tegen zaken die je niet zo goed uit komen, hou je zeeën van tijd over. Probeer het maar eens. Turf in één week de keren dat je nee zei en bereken hoeveel uur het je aan tijd oplevert voor dingen die op dat moment harder nodig waren.
Lucht inplannen
Een algemene stelregel onder organizers en timemanagers: plan standaard 1/3 meer tijd in dan je denkt nodig te hebben. Professional organizer Ellen Massaro legt dit uit: “Wat me steeds opvalt is dat mensen te weinig inzicht hebben in hoeveel tijd een klus kost. Ze denken het wel eventjes te doen maar houden geen rekening met onverwachte zaken die er altijd weer tussendoor komen.” Volgens Massaro is “lucht inplannen” noodzakelijk. Eigenlijk kun je pas echt een realistische planning maken als je weet hoeveel tijd je gemiddeld aan een bepaalde klus besteedt. Hou een tijdje bij hoe lang alles duurt. En kijk dan terug. Zo krijg je besef van tijd en worden planningen echt haalbaar.
Just do it
Een vervelend klusje of lastig telefoontje uitstellen… het is zo verleidelijk. Toch kost het energie, en dus tijd, zeker als je gewend bent dingen door te schuiven naar ’morgen’. Door lastige klusjes uit te stellen, worden kleine problemen groter. Ook in je hoofd. Je weet dat het moet, maar vindt jezelf een kluns omdat je het niet doet. Dat is vermoeiend! Uitstelgedrag irriteert ook de mensen die op je wachten. Wees dus streng. Stel geen taken uit. Op je dagelijkse to do-lijst staan je belangrijkste activiteiten. Als je ´s ochtends meteen begint met de klus waar je het meest tegenop ziet, geeft dat voor de rest van de dag een extra stoot energie want je bent trots op jezelf. Just do it!
Geluk afdwingen
Stress en hoge werkdruk worden niet alleen door tijdgebrek veroorzaakt. Bepalend is ook of je doet wat bij je past. “Doen wat je leuk vindt is geen doel, het is een voorwaarde”, schrijft auteur Alexandra Smith in haar nieuwste boek ‘Zelfstandige mét plezier’. Smith: “Gelukkige mensen zijn gemotiveerder en verdienen meer. De geluksonderzoeken wijzen uit dat je zo’n 40 procent van je geluk in eigen hand hebt.” In ‘Zelfstandige mét plezier’ gaat Smith dieper in op ‘je persoonlijke succesformule’, ‘realistische doelen stellen’, ‘omgaan met teleurstellingen’ en ‘balans houden tussen werk en privé’. Het geluk komt dan vanzelf naar je toe en stress verdwijnt als sneeuw voor de zon.
Deel deze pagina
Delen op Facebook
Delen op Twitter
Delen op LinkedIn
E-mail
Meer opties
select
Bookmarks
Google+
MySpace
Reddit
StumbleUpon
Tumblr
Yammer
Ook iets voor jou?
Blockchain, Machine learning, Affective computing, Robotica, Internet of Things
Ton Verheijen | 13.11.2017 11.01 CET | Innovatie
IT-innovaties die jouw leven gaan veranderen
Netwerken is een must, om jezelf op de kaart te zetten en om geïnformeerd te blijven over nieuwe ontwikkelingen. Maar wat is een goede netwerk-strategie?
Ton Verheijen | 16.11.2017 13.31 CET | Softskills
Vijf netwerktips die je wat opleveren
{1}
##LOC[OK]##
{1}
##LOC[OK]##
##LOC[Cancel]##
{1}
##LOC[OK]##
##LOC[Cancel]##