Waarover gaat het eigenlijk?
BLOG: Richard Benschop , Business Development Manager & secretaris van de focusgroep Opleidingen
15.02.2018 15.50 CET
Share your story | Blogs | Soft skills
Vorige week was ik bij een groot congres. Belangrijkste reden van mijn bezoek was een zakelijke afspraak die op dezelfde locatie zou plaatsvinden. Daarom ook maar gelijk een aantal sessies van het programma meegepikt, waaronder de plenaire opening. Dat was een keynote waar de vonken vanaf sprongen, inclusief spectaculaire visuals en keiharde muziek.
Met alle andere bezoekers verliet ik geïnspireerd de grote zaal, op weg naar een van de vele sessies die daarna geprogrammeerd waren. Vanwege die hoeveelheid was het nog best lastig een keuze te maken. Maar ik had mijn huiswerk gedaan en vooraf in de app, die speciaal voor het congres was ontwikkeld, mijn persoonlijke programma samengesteld.
Toen ik in het doolhof van het conferentiecentrum de juiste zaal had gevonden, nam ik verwachtingsvol plaats op een van de nog vrije plaatsen. De spreker rommelde nog wat aan zijn laptop en kreeg toen het sein van de zaalwacht dat hij kon beginnen met zijn verhaal.
Hij begon met zijn naam en de titel van de presentatie. Daarna volgde een serie slides om het bedrijf te introduceren om ons daarna ook nog door de highlights van zijn cv te praten.
Als spreker begrijp ik dat het lekker is om het begin van je verhaal op vertrouwd terrein te beginnen. Want laten we eerlijk zijn, iedereen vindt het spannend om voor een zaal vol onbekenden een verhaal af te moeten steken. In onderzoek scoort ‘Glossophobia’, de angst om in het openbaar te spreken, vrijwel altijd in de top-3 van grootste angsten.
Beginnen met een introductie over jezelf en je ervaring helpt je rustig te worden. Maar zit je publiek daar wel op te wachten? Iedereen die aanwezig is, heeft immers de bewuste keuze gemaakt om in jouw zaal aanwezig te zijn. Er bestaat zelfs een grote kans dat ze je bio in de congresinformatie al hebben gelezen of ze hebben misschien wel je profiel op LinkedIn opgezocht. Er is in ieder geval een reden waarom ze zich vrijwillig de komende vijf tot tien minuten of een uur tegenover je zitten.
Denk even met me mee… In ieder boek ter wereld dat uitgebracht wordt, staat de korte biografie van de schrijver niet op de titelpagina, maar op de laatste pagina of achterkant van het boek. Waar het volgens mij ook thuishoort.
Iedere goede presentatie zet je vanaf het begin op het puntje van je stoel. Het verhaal pakt je aandacht en prikkelt je nieuwsgierigheid. Iets dat je met een beschrijving van je organisatie en je cv maar heel lastig voor elkaar krijgt. De boodschap die je het publiek mee wilt geven zou centraal moeten staan. Laten we daarom stoppen met het verspillen van kostbare tijd aan onnodige introducties.
Ik roep daarom alle sprekers op om de vertrouwde opening niet langer te gebruiken. Begin eens gelijk met je boodschap. Je zult merken dat je publiek sneller op het puntje van zijn stoel komt. Veel goede verhalen beginnen immers niet voor niets met: “Er was eens…”.
Enkele tips
http://www.presentationblogger.com
http://www.esquire.nl/stijl-carriere/advice/a5900/de-10-zinnen-die-je-nooit-moet-gebruiken-tijdens-een-presentatie/?src=social-email
http://www.debatrix.com/nl/2016/08/slidedesign-wat-te-doen-met-bulletpoints/