VNSG-'Fieldtrip'

BLOG: Richard Benschop , Business Development Manager & secretaris VNSG focusgroep Opleidingen
09.04.2018  09.48 CET | Opleidingen



Op 6 en 7 Maart jl. heeft de jaarlijkse VNSG-‘Fieldtrip’ naar SAP in Walldorf plaatsgevonden. Dit jaar kwam een groep van meer dan 140 vertegenwoordigers van focusgroepen bij elkaar om door SAP in een overvol programma bijgepraat te worden. Niet alleen Nederland was vertegenwoordigd. Ook focusgroepen uit België, Frankrijk, Finland, Zweden, Noorwegen, Engeland en Ierland waren aanwezig.


DAG 1: PLENAIR PROGRAMMA

Tijdens de eerste dag vertelde Thomas Saueressig (SAP Global Chief Innovation Officer) een goed verhaal over de Intelligent Enterprise. De noodzaak om vanuit IT snel te kunnen anticiperen op veranderende wensen van de business werd geïllustreerd aan de hand van een aantal sprekende voorbeelden: Hoe we spelen (Playstation VR, Pokemon GO), hoe we kijken (Netflix, YouTube), hoe we shoppen (Alibaba, Zalando) en hoe we praten (WhatsApp, FaceBook) is behoorlijk veranderd de laatste jaren. Medewerkers verwachten dezelfde technieken aan te treffen op de werkplek. SAP raadt aan aandacht te besteden aan ‘workforce engagement’ bij de implementatie van nieuwe functionaliteit, bijvoorbeeld door gebruikers de mogelijkheid te geven rechtstreeks feedback te geven aan de product owner.


Daarna was het de beurt aan Mark Schunter (Portfolio Manager Analytics voor SAP Leonardo). Hij ondernam verwoede pogingen ons te informeren over de innovatie services die onderdeel uitmaken van SAP Leonardo. Het contrast met het verhaal van Thomas was te groot, het lukte Mark dan ook niet om de zaal enthousiast te krijgen voor de mogelijkheden van Leonardo.


Thomas Reiss (Vice President User Experience & Fiori Product Management) nam ons mee in de volgende stap die SAP heeft gezet om tot een ‘Digital Support Experience’ te komen. SAP Co Pilot is daar een belangrijk onderdeel van. Het gaat hier om een digitale assistent in een SAP-omgeving, die zich het beste laat vergelijken met Siri of Alexa. In release 1805 komt een iOS-versie hiervan beschikbaar voor SAP-gebruikers(!). Om deze assistent slim te maken, wordt een Skillbuilder gebruikt, waarvoor geen programmeerkennis nodig is. De live demonstratie was in ieder geval zeer overtuigend.


De hand-out van de presentaties zijn in de documenten-sectie van onze Focusgroep op het VNSG portaal terug te vinden in de map VNSG Fieldtrip 2018.


DAG 2: EÉN-OP-ÉÉN MET SAP SPECIALIST

Op de tweede dag mocht ik met een vertegenwoordiger van de Engelse focusgroep opnieuw aanschuiven bij Björn Interthal (SAP Head of Center of Education Excellence). Hij is onze vaste contactpersoon bij SAP als het om opleidingen gaat. Ter voorbereiding op deze sessie hadden we een aantal vragen opgestuurd. Een korte samenvatting van ons gesprek in onderstaande punten:


SAP Live Class

SAP Education kwam tot de conclusie dat de ervaring voor cursisten in de huidige Virtual Live Classrooms onvoldoende is. Daarom wordt voor virtuele trainingen een nieuwe omgeving getest. Hierin kun je elkaar ook zien en is de kwaliteit van audio en video optimaal. Dit betekent ook dat trainingen met (normaal gesproken) onvoldoende deelnemers om door te laten gaan, nu wél door kunnen gaan doordat ze in een goede virtuele omgeving kunnen worden gehouden.


SAP Enable Now

Hét antwoord van SAP als het gaat om ondersteuning van gebruikers is SAP Enable Now. In SAP S/4 Hana wordt de standaard helptekst met Enable Now gemaakt en op een speciale manier ontsloten aan de gebruiker. Check
www.sapfioritrial.com maar eens en klik op het vraagteken.


SAP Learning Hub

Van nu af aan wordt trainingsmateriaal in een ‘digital first’-strategie ontwikkeld. Dus met het oog op ontsluiting in de SAP Learning Hub in plaats van klassikaal. Er worden in de Learning Rooms steeds meer online sessies georganiseerd om kennis te delen of gebruikers te informeren. Aan de  Learning Hub is ‘Edu the Bot’ toegevoegd om vragen te beantwoorden. Het gaat nu nog om FAQ-vragen. Het is de bedoeling dat in de toekomst ook ingewikkelder vragen kunnen worden opgepakt door Edu zodat gebruikers niet hoeven te wachten op het persoonlijke (en handmatige) antwoord van de moderator (veelal een SAP-trainer).


Om sneller je weg te kunnen vinden in de catalogus wordt het aantal Learning Journeys uitgebreid en wordt ook machine learning toegevoegd. De rapportagemogelijkheden worden in de loop van het jaar sterk uitgebreid – maar hiervoor heb je een bedrijfsspecifieke Learning Hub-omgeving nodig.


Tenslotte worden met ingang van Januari jl. ook Solution Editions van de Learning Hub aangeboden. Hierin wordt toegang gegeven tot alle content rondom één enkel bepaald SAP-thema. Een jaarabonnement voor zo’n beperkte editie is goedkoper (€ 1.500,-) dan een volledige versie (€ 2.760,-). Gelukkig hebben we in Nederland de centrale inkoopactie van de VNSG, waarmee een volledige versie voor een zeer aantrekkelijk tarief wordt aangeboden.


We hebben SAP aanbevolen de SAP Learning Hub voortaan suggesties te laten doen op basis van wat een gebruiker eerder heeft geleerd. Een beetje zoals in de meeste webshops ook wordt gedaan. Waarbij het niet uitmaakt of het om SAP Learning Hub Content, een live session of een MOOC op open.sap.com gaat.


Processen, Apps, User involvement

We hebben uitgebreid gesproken over proces-training. Hoe gebruikers eenvoudig kennis over het proces bijgebracht kan worden. Alle ondersteuning is nu namelijk gericht op het afronden van een transactie. Terwijl, zeker nu het bedienen van het systeem steeds eenvoudiger wordt, weten wát je aan het doen bent minstens zo belangrijk is. Het belang hiervan wordt door SAP onderkend en Björn gaat nu proberen om dit in de standaard-SAP hulp help op te nemen door de best practice pocessen hiervoor als basis te nemen.


Ook hebben we gepraat over het risico van het gebruik van apps – het lijkt wel een spelletje, terwijl de consequenties van het uitvoeren van handelingen natuurlijk groot kan zijn.


Tenslotte is aan bod gekomen hoe gebruikers op het idee kunnen komen om nieuwe functionaliteit te gaan gebruiken, als deze niet langer in de Fiori-apps zichtbaar is voor ze.


Ook de hand-out van de presentatie die bij deze meeting is gebruikt is in de documenten-sectie van de focusgroep op het VNSG-portaal terug te vinden in de map VNSG Fieldtrip 2018.