Start je nu met blockchain of blijf je afwachten?

BLOG | Lloyd Keays , Global Head of Solutions Engineer Presales bij SAP
26.02.2018  09.13 CET 
Blogs | Innovatie | Blockchain


Blockchain kan dezelfde impact hebben op de wereldwijde economie als het internet. Dat is de overtuiging van Lloyd Keays, Procure to Pay Strateeg bij SAP. Toch ontbreekt het volgens hem nog aan blockchain-oplossingen die echt waarde toevoegen aan organisaties. Lloyd legt in dit blog de noodzaak van de blockchain-revolutie binnen jouw organisatie uit.

Zoals Mark Raben in zijn blog ‘Waarom blockchain ook jouw wereld verandert’ al uitlegde, kan blockchain iedere sector veranderen. Maar in tegenstelling tot de disruptie die het internet veroorzaakte, zal blockchain vooral veel achter de schermen veranderen. De eindgebruiker zal weinig merken van de technologie.

Stemmen met blockchain
Neem de laatste verkiezingen in Estland. Inwoners konden digitaal stemmen en met blockchain-technologie werd vastgelegd wie er had gestemd en wat die persoon had gestemd. Zo wilde de Estse overheid fraude met papieren stembiljetten voorkomen. Achteraf bleek uit onderzoek dat de gemiddelde Estse stemmer eigenlijk geen idee had wat voor technologie er achter het digitale stembiljet zat. Terwijl de overheid dat voor de verkiezingen wel had gecommuniceerd.

Het is goed om te zien hoe de Estse overheid blockchain inzet. Daarmee loopt het Oost-Europese land voorop in het toepassen van de technologie. In tegenstelling tot veel organisaties. Maar waarom zijn er eigenlijk zo weinig bedrijven die van blockchain een prioriteit maken?

Traceerbaarheid van grondstof tot medicijn
Waarom heeft bijvoorbeeld nog niemand in de farmaceutische branche blockchain omarmd? Met blockchain is het namelijk mogelijk om de bron van een medicijn van begin tot eind te traceren. Een pilletje bevat soms wel tientallen ingrediënten. In blockchain wordt de weg van grondstof tot medicijn vastgelegd. Zo is altijd duidelijk wat er in het medicijn zit, wie het heeft gemaakt en waar alle grondstoffen vandaan komen. Dit ‘logboek’ is in blockchain niet te veranderen of te verwijderen, want iedere stap van grondstof tot medicijn ligt vast in miljoenen kleine logboekjes verspreid over de wereld. Daardoor wordt de weg van een medicijn traceerbaar, inzichtelijk én betrouwbaar.

Reputatieschade voorkomen
Wat de medische wereld met blockchain kan, geldt uiteraard ook voor andere sectoren. Bijvoorbeeld om risico’s te verminderen die de reputatie van een organisatie schade toe kunnen brengen. Bedrijven in de hightechindustrie en manufacturing besteden de productie van onderdelen vaak uit aan leveranciers. Daarom willen ze tot in detail weten wie hun leveranciers zijn. Maar aangezien die leveranciers vaak werk uitbesteden, willen organisaties ook weten wie de partners en klanten van hun leveranciers zijn.

Blockchain zorgt voor transparantie tussen leveranciers. Een organisatie krijgt zo inzicht door wie, waar, wanneer en onder welke omstandigheden een onderdeel is geproduceerd. Dus als het vermoeden bestaat dat een leverancier of subleverancier gebruikmaakt van kinderarbeid bij de productie van onderdelen, kan een organisatie hier vroegtijdig actie op ondernemen. Zo behouden ze altijd de controle over de productie van goederen.

Marketing push
Ik denk dat veel bedrijven niet weten waar ze moeten beginnen met blockchain. En dat is eigenlijk heel normaal. Veel grote bedrijven wisten ook niet wat ze met het internet aan moesten toen het net beschikbaar was. In 1998 werd een vriend van mij ingehuurd door een organisatie ‘om het bedrijf op het internet te krijgen’. Er was geen uitgedachte strategie, maar ze zochten gewoon ‘een manier om het internet te gebruiken’. Nogal kortzichtig als we er nu op terugkijken, maar ze begrepen toen nog niet wat de mogelijkheden waren van het internet. Toch was er de druk vanuit de organisatie om iets te doen met dat wereldwijde web. Net zoals veel bedrijven nu de druk voelen om blockchain in te zetten – vaak gedreven vanuit marketing om hun organisatie te positioneren als innovator op het gebied van nieuwe technologie.

Daarom roep ik organisaties ook op om nú te starten met blockchain. Jaag de innovatie aan binnen je bedrijf. Stel iedereen de vraag: wat kunnen wij doen met blockchain? Dan komt innovatie wel op gang. Bijkomend voordeel is dat je tot de early adopters behoort. Nu is een blockchain-oplossing nog relatief goedkoop te ontwikkelen. Ben je een paar jaar later, dan is de technologie vermoedelijk een stuk duurder. Zeg nou zelf, je bent toch liever een innovator dan een achterblijver?

Benieuwd naar de mogelijkheden met blockchain in jouw sector? Bekijk dan eerst eens deze video waarin ik blockchain nog eens uitleg.